D

Dirk Dekker (1945)
Lowell Dijkstra (1952)

Jouke Douwenga (1890-1980)

 

Dirk Dekker

Dirk Dekker werd geboren op 19 januari 1945 te Den Haag.

Opleiding
Dirk Dekker studeerde van 1964 tot 1972 aan het Amsterdams Conservatorium compositie bij Ton de Leeuw, piano bij Hans Dercksen en schoolmuziek bij Jan Boeke.

Activiteiten
Van 1971 tot 1973 was hij muziekdocent aan de Amsterdamse Theaterschool. Hij was een van de stichters en lid van de Amsterdamse mimeliga (componeren, musiceren,acteren). In 1978 kwam hij naar Leeuwarden als theaterdocent aan de Akademie voor Expressie en Kommunikatie . Tussen 1994 en 1996 was hij als componist en coördinator betrokken bij "Opera Fitzcaraldo" een multimediale muziektheatergroep met zangers, mimespelers en musici waarbij de interactieve computermuziek een belangrijk element vormde.

Composities
Dirk Dekker schreef theatermuziek, muziek voor koor, kamermuziek, muziek voor computer en enig orkestwerk. Zijn componeren staat van het begin af aan in het teken van het zoeken naar nieuwe wegen naast de seriële technieken zoals die in de jaren 60 van de vorige eeuw gebruikelijk waren. Aanvankelijk ontstaat er een werkwijze die de 12-toonstechniek combineert met de harmonische tonaliteit. Later ontwikkelt dat zich in de richting van de modaliteit en de verwijde tonaliteit zoals ook zijn leermeester Ton de Leeuw die in zijn latere werk toepast.
Tegelijkertijd voelt hij zich hij zich steeds geplaatst tussen twee andere tegenstellingen in de muziekpraktijk. Ten eerste die van de klassieke en van de etnische muziek (en daarmee samenhangend de popmuziek). In zijn sonatine voor klarinet en piano zijn invloeden uit de Indiase muziek te bespeuren. In de loop van zijn ontwikkeling keert telkens de invloed van de pygmeeënmuziek in zijn werk terug. (o.a. in The enchantment returns uit 2002)
Ten tweede de tegenstelling tussen elektrische muziek (elektronische en computermuziek) en akoestische muziek. Als voorbeeld van deze laatste oppositie kan dienen zijn kameropera “De fatale ontgoocheling te Oostende” uit 1990/1991 voor 3 zangstemmen, keyboard en cello en een interactief computersysteem dat verschillende klankmodules en een synthesizer aanstuurt.

Contact

Naar boven

 

Lowell Dijkstra

Lowell Dijkstra werd op 14 september 1952 te Exeter, Huron County (Ontario), Canada, geboren. Op zevenjarige leeftijd emigreerde hij met zijn familie naar Nederland.

Opleiding
Hij studeerde gitaar aan de Muziekpedagogische Akademie in Leeuwarden en compositie bij Willem Frederik Bon aan het Conservatorium in Groningen. Na diens voortijdig overlijden zette hij deze studie voort aan het Utrechts Conservatorium bij Tristan Keuris waar hij in 1990 afstudeerde.

Activiteiten
Na een aantal jaren full-time componist te zijn geweest combineert hij nu zijn componeren met lesgeven. In de zomer van 2007 begint hij met het geven van een 7-daagse cursus/workshop gericht op het schrijven voor strijkkwartet. De werken van de cursisten zullen worden uitgevoerd door Le Quatuor de Mirmande. Deze cursus wordt gegeven in Mirmande, Frankrijk.

Composities
Hij schreef verschillende composities (vrijwel allemaal in opdracht): kamermuziek, koormuziek en werken voor orkest. Zijn muziek is o.a. door het Nederlands Balletorkest, het Noord Nederlands Orkest, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, Jeugd Orkest Nederland en diverse koren (o.a. het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Studenten Kamerkoor en Studium Chorale) en diverse kamermuziekensembles uitgevoerd (o.a. Trio Ibert, Syrinx Saxofoonkwartet, Maarten Koningsberger en Kelvin Grout en het viool-pianoduo Tjeerd Top en Mariken Zandvliet). Als componist was hij betrokken bij het Gala van het Oor (2001), georganiseerd door de Nationale Hoor Stichting. Momenteel werkt hij aan een werk voor 2 harpen en mezzo-sopraan, voor het Duo Bilitis.

Compact discs
Two Rossetti songs (Erasmus WVH 158)

Website
www.lowelldijkstra.com

Naar boven

 

Jouke Douwenga

Jouke Douwenga werd geboren te Fochteloo in 1890 en overleed te Doorn in 1980.

Opleiding
Hij ontving zijn eerste lessen van zijn vader die onderwijzer en organist was in Fochteloo. Later, toen hij in Den Haag als handelsagent werkzaam was, nam hij harmonie- en pianolessen bij Karel Textor en Dirk Schäfer. Hij vertrok met zijn gezin naar Hamburg waar de befaamde dirigent Wilhelm Richter hem bekwaamde in muziektheorie en compositie. Door het Nazi-bewind voelde hij zich gedwongen terug te keren naar Nederland. Hij vestigde zich in Doorn; hier componeerde hij het grootste gedeelte van zijn oeuvre.

Composities
Douwenga voelde zich sterk met Fryslân verbonden. Zijn vocale werken zijn bijna allemaal op Friese teksten. In het Frysk Lieteboek van 1979 zijn twee van zijn liederen te vinden. In de bundel Sjongenderwize (1996) zijn vier liederen van hem opgenomen. Op instrumentaal gebied schreef hij ondermeer een strijkkwartet, viool- en pianowerken. Maar de grootste bekendheid kreeg hij door zijn twee pianoconcerten. Beide concerten zijn uitgevoerd door het Promenade Orkest o.l.v. Willem van Otterloo met de solisten Pierre Palla en Johan Otten. Later zijn deze concerten ook in Amerika door het Boston Symphony Orchestra uitgevoerd.
De stijl van Douwenga’s composities is romantisch-classicistisch. Zijn liederen neigen soms naar het sentimentele maar hebben desniettemin grote zeggingskracht.

Compact discs
De Spylman

Naar boven